dilluns, 8 de maig del 2017

Agatha, de Nela Miralles, finalista del II Concurs de relats a Sant Antoni de Vilamajor

Nela Miralles, alumna del Curs de tècniques es i recursos literaris ha estat finalista en el II Concurs de relats per dramatitzar organitzat per l'Associació Art i Cultura de Sant Antoni de Vilamajor, amb, Agatha.

Us deixem el relat perquè en pogueu gaudir juntament amb una fotografia del moment del lliurament de premis.










Moment del lliurament de premis. Foto arixu:  Joan Clapés

Agatha


Ara i aquí, comença una nova etapa de la meva insignificant vida, amb un repte engrescador que, de fet, és el primer repte de tota la meva vida insignificant. No sé pas si he començat prou bé... Anem a pams: em dic Agatha, com la cèlebre escriptora anglesa de novel·la policíaca. Sóc una gata, ben alimentada, llustrosa, amb uns grans ulls bruns i el pelatge del color de l'atzabeja. Una gata domèstica, que no vol pas dir domesticada.
          Visc en un gran pis noucentista del Passeig de Gràcia, herència de la meva antiga propietària, la vella senyora Amparito, que va morir gairebé centenària, soltera, entera, carregada de bitllets i sense hereus. A la seva mort, tot va ser per a mi: el pis, les joies, els quadres i una extensíssima biblioteca, formada, en bona part, per novel·les d'Agatha Christie, Conan Doyle, Simenon, Poe i altres autors del gènere preferit de la senyora. També vaig passar a disposar d'un bon capital i de les atencions del servei de la casa: en Ramon, el xofer i encarregat del manteniment del pis, i la Teresina, cuinera, majordoma i part del mobiliari després de trenta anys a la casa.
          Abans de deixar el món dels vius, la senyora Amparito va reunir el servei al voltant del seu llit i, amb un fil de veu i els ulls enteranyinats de mort, els va dir: si mai li falta res a l'Agatha, si mai és maltractada, desatesa o agreujada, jo mateixa tornaré del més enllà per a turmentar-vos totes les nits de la vostra vida! Seguidament va morir, amb un inquietant somriure als llavis de color púrpura, dues voltes de perles al coll, i una mà blanca i cadavèrica damunt del meu llom. D'aquell llit ja no me'n vaig moure més, excepte per acostar-me a la finestra i contemplar el tràfec de la ciutat, o per anar a la caixeta de sorra que van instal·lar-me rere un biombo xinès.
          En aquesta cambra immensa, amb les parets folrades de llibres i un gran finestral amb cortines de vellut, hi tinc tot el que necessito. Em duen al veterinari de tant en tant, per assegurar-se que la meva salut sigui òptima, i fan venir la perruquera per a que em raspalli el pelatge i em talli les ungles. El menjar, sempre delicatessen, aigua de Viladrau i llet de vaca frisona dels Pirineus.
          Tot i amb això, jo no sóc pas feliç; així ho confirmà el veterinari: l'Àgatha pateix una depressió, sentencià davant les mirades espaordides del servei i l'esperit de la senyora Amparito pul·lulant damunt dels seus caps. Ells no la veuen, però jo, sí. En canvi, la senyora a mi no em pot veure, perquè allà on abans hi havia els ulls, ara hi ha dues conques buides, negres com la nit.
          Vet aquí la meva tristesa: haig de conviure amb un fantasma, un espectre horrible, esgarrifós, que si ja era lletja la senyora en vida, imagineu-vos-la ara, acabada d'arribar de l'inframón. A sobre, com que no hi veu, va topant tota l'estona; amb els mobles, amb les parets, amb la Teresina, pobra, que diu “ai, m'ha vingut un esgarrifança estranya” i jo faig “mèu” perquè no puc pas fer una altra cosa.

          Ja m'hi vaig acostumant a la presència, però també us he de dir que no m'agrada; gens ni mica. Sort en tinc de la Teresina, dona de vitalitat inesgotable; ella m'explica anècdotes de la seva infantesa, tafaneries (per cert, m'ha comentat que li sembla que en Ramon perd oli i jo no sé si es refereix a cotxe o què), i em fa cinc cèntims del que passa pel món. La seva xerrameca espontània és com una alenada d'aire fresc en la meva vida buida de gata rica que veu fantasmes. La senyora, en canvi, no diu mai res; només fa una mena d'udol llastimós que em glaça la sang i jo faig “mèu” perquè no puc pas fer una altra cosa. Sovint penso que estaria bé poder parlar i fer safareig amb la Teresina, o demanar-li a en Ramon què li passa amb l'oli, o dir-li al veterinari que es posi ell el termòmetre pel cul. I a la senyora Amparito, que deixi ja de pul·lular per la casa com una ànima en pena, amb dues voltes de perles al coll i els cabells llargs i bruts caient-li a banda i banda de la calavera. I els ulls, que no són ulls, són dues conques buides, pudents i negres.
          De moment, i com que no puc parlar, he decidit que em dedicaré a escriure narrativa. Fet i fet, el nom d'escriptora ja el tinc; també tot el temps del món i de set vides. Pot ser una bona manera de distreure'm, un antídot contra aquesta tristesa que el tanoca del veterinari anomena depressió exògena. Però, i la inspiració? Què deu ser això...? És clar! La senyora Amparito; és una aparició, un senyal, un je ne sais quoi, una musa, que ve del més enllà per a dir-me: escriu, Agatha, escriu! I així ho faré; de fet, ja he començat.

Nela Miralles



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada